Als vluchteling in Turkije - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Elga Sikkens - WaarBenJij.nu Als vluchteling in Turkije - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Elga Sikkens - WaarBenJij.nu

Als vluchteling in Turkije

Door: Elga

Blijf op de hoogte en volg Elga

30 Maart 2008 | Turkije, Ankara

Hoi lieve mensen,

Ook in Turkije vliegt de tijd: mijn eerste maand in Ankara zit er alweer op en zo ook een kwart van mijn stage. Uiteraard heb ik wel weer het een en ander meegemaakt wat ik graag met jullie wil delen.

Zo raapte ik twee weken geleden al mijn moed bij elkaar en vertrok per taxi naar de vreemdelingenpolitie. Ik moest mij binnen 30 dagen melden om een verblijfsvergunning te regelen. Ik bleef het echter uitstellen omdat ik van mijn huisgenoot en collega Ralph al had vernomen dat het alles behalve makkelijk zou worden. 4 keer moest hij in totaal langsgaan voordat het verblijfsvergunning geregeld was, en dus keek ik niet echt uit naar dit bezoek. Ik was dan ook opgelucht toen een Turks/Nederlandse dame die ook bij ons woont, tijdens het ontbijt aanbood met mij mee te gaan. “Dat gaat helemaal goed komen,” verzekerde ze mij.

Met een stapel paperassen voorzien van handtekeningen gingen we op pad. Bij het politiebureau aangekomen ging alles volkomen langs mij heen. Mijn huisgenoot deed het woord: maakte grapjes, deed boos, rende van hot naar her voor stempels, smeekte en lonkte, maar het eindresultaat was onverbiddelijk: er miste een document van NIHA (de organisatie die mijn stage heeft geregeld). Gelukkig bood mijn huisgenoot aan de volgende dag het ontbrekende document langs te brengen zodat ik naar mijn werk kon gaan. Verward door alle gebeurtenissen, ik had immers totaal niet kunnen volgen wat er op dat politiebureau gebeurde, keerden wij huiswaarts.

Toen ik de volgende dag thuiskwam van mijn werk trof ik een beduusde huisgenote aan. In tranen vertelde ze me wat er was gebeurd. Het bleek het verkeerde document te zijn geweest dat zij had meegebracht, en dus werd mijn verblijfsvergunningsaanvraag doorgestuurd naar het Turkse Ministerie van Binnenlandse Zaken. Die ligt nu dus daar en het is onbekend hoe lang de aanvraag nu gaat duren. Het kan een maand zijn, maar ook twee of drie. De kans bestaat dus dat ik over twee maanden het land word uitgezet..! Een onzekere situatie die me in doet zien hoe vluchtelingen zich voelen als zij asiel aanvragen in een vreemd land. En ik ben nu dus een van hen… Ik ben en blijf gelukkig een nuchtere Groningse en vertrouw erop dat alles goed gaat komen. So no stress.

Ook heb ik mijn eerste aardbeving gemist. Gemist ja. “Elga! Heb je het gevoeld?” “Heb ik wat gevoeld?” “Die aardbeving vanochtend, werd echt zowat mn bed uit getrild,” antwoordt mijn huisgenoot. Ik denk diep na over waar ik me die ochtend bevond. Ik had rustig wat in de bibliotheek zitten lezen en… verrek! Ik herinner me inderdaad dat mijn tafel stond te schudden. Maar ik dacht dat iemand keihard met de voordeur sloeg en heb er verder dan ook geen acht op geslagen. 4.4 op de Schaal van Richter en Elga heeft ’t weer gemist... Shit zeg!

Mijn stage is een beetje als een kapotte douche: dan weer is het water heet, dan weer komt er alleen nog maar koud water uit. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik me soms ontzettend verveel op mn stageplaats. Mijn baas heeft afgelopen week een vierde stagiaire aangenomen, wat betekent dat we de schaarse middelen die er zijn (slechts 2 computers met internet) moeten delen. Dit is vrijwel onmogelijk, wat tot gevolg heeft dat ik het grootste deel van de dag zit te niksen. Erg frustrerend! Aan de andere kant heb ik een paar projectjes opgezet en als die even goed lopen, dan vind ik het weer helemaal geweldig en zie ik weer het nut in van mijn stageplek. Het interactieve spel voor scholieren dat ik aan het organiseren ben is nog steeds niet van start gegaan, maar ik ga woensdag langs op een middelbare school die interesse heeft. Hopelijk gaat het dan eindelijk beginnen! Verder ga ik les geven aan basisschoolleerlingen over vluchtelingen en knutsel ik inmiddels elke woensdagmiddag met vluchtelingen van mijn leeftijd. Ook ben ik aan t kijken of ik misschien via een andere organisatie engelse les kan gaan geven aan vluchtelingen, want vervelen is niet mijn ding en ook wil ik graag wat meer met onze doelgroep in contact komen.

Mijn vrije tijd is wel goed gevuld. Zo zijn we op 2e Paasdag met het hele huis naar een Nationaal Park buiten Ankara geweest om te gaan wandelen. Ik had eigenlijk helemaal geen vrij met Pasen aangezien dit een Islamitisch land is, maar na een telefoontje naar mijn baas op zondagmiddag was het al geregeld. Dat is wel erg relaxed aan werken in Turkije! En dus stapten wij om half 8 ’s ochtends met zn allen in een busje en lieten we de stad achter ons. Wat geweldig om eens in een Turks dorpje rond te lopen en wat van de natuur te zien! Helaas bleek Jac, directeur van het NIHA, een nogal avontuurlijke route te hebben uitgestippeld en zo kwam het dat er al gauw meerderen van ons plat in de modder lagen, vastgrijpend aan een boom om maar niet in de diepte van de helling te storten waarop wij ons bevonden. Stoïcijns stapte Jac door met flinke pas, terwijl wij op onze gympen, laarsjes etc. achter hem aan ploeterden. Een ontspannende wandeling was het dus niet bepaald, maar het was heerlijk weer, een prachtige omgeving en lekker een extra dagje vrij! En dat ga je waarderen als je tot de werkende bevolking behoort ;)

Liefs,
Elga

P.S.: voor de liefhebbers: mijn adres in Ankara staat inmiddels onder 'Profiel'.

  • 30 Maart 2008 - 13:07

    Kim:

    Elga,

    lekkere allochtoon! Als je het land uitgezet wordt betekent dat dat je eerder weer terug komt toch? Thuis is de douche altijd warm.

    groetjes aan de (andere) vluchtelingen;)
    Kim


  • 30 Maart 2008 - 19:59

    Jan:

    Hey Elga
    Leuk he als je wandelstampertjes nog thuis in de kast staan. Op deze manier is menig asielzoeker de grens gepasseerd, zelfs op blote voeten. Weer een ervaring die je kunt delen. Nu er weer ruimte is voor foto's....kom op met die plaatjes.
    paps

  • 31 Maart 2008 - 10:13

    Sophie:

    Haaaaaaaai!

    Leuk om te lezen allemaal, en de foto's te zien!
    Ik mail je binnenkort!

    Liefs Sophie

  • 31 Maart 2008 - 11:50

    Paulien:

    Hai El!

    Avonturen daar! Succes met je asielaanvraag en modder ondertussen maar lekker aan daar in de bergen. Voor je het weet moet je weer weg! Hihi.

    Kus Plien

    P.S Er bestaan ook pains au chocolat aux amandes... Hmm!

  • 31 Maart 2008 - 14:36

    Willem:

    Heey,

    V.luchteling ik mag hopen dat nu alles een beetje in kannen en kruiken komt...?
    Anders maggie wel gratis naar huis vliegen :(

  • 31 Maart 2008 - 17:46

    Griet:

    Zo te lezen weer compleet andere ervaringen en jij kunt vergelijken!
    Hoop dat het helemaal goed komt met het visum het leest heel spannend dus schrijf snel weer.
    Elga heel veel plezier daar !
    liefs

  • 31 Maart 2008 - 19:07

    Jacqueline:

    Zeg Elga: is 'directeur Jac' incognito, en is het eigenlijk Sean Connery?
    Groeten van Jac (uit het Suikerdorp dan wel te verstaan)

  • 01 April 2008 - 14:04

    Jet:

    knutselen.. ik zie een terugkomend thema! ;)
    Ben echt heel benieuwd naar je vluchtelingen-status: mag je uberhaupt als vakantieganger het land weer in als je er eenmaal uit bent gezet?
    xx jet

  • 04 April 2008 - 08:50

    Lien:

    Die directeur van oe lijkt op Sean Connery! Goed. Je eerste aardbeving missen? Dat klinkt precies als Elga ;)

  • 11 April 2008 - 10:17

    Beppe:

    Lieve Elga, je hebt weer heel wat beleeft. Ik heb alles gelezen en bekeken. Nog alle goeds voor de komende tijd.
    Groeten en liefs van beppe

  • 11 April 2008 - 10:20

    Klaske:

    Zo Elga, het wordt weer een onvergetelijke ervaring. En ga zo door met schrijven.
    Het leest weer heerlijk!!
    Groetjes....

  • 17 April 2008 - 19:49

    Anneke Sikkens:

    Zo jonge dame het gaat zo te lezen goed met je , heerlijk weer en al het nodige beleeft .
    Heerlijk dat je zo kunt genieten van je vrijheid , toch nog wat verplichtingen maar daarnaast ook vrijheid , dit neemt niemand van jou af.
    Esther gaat 19- 4 naar Italié voor een week , vanzomer gaat ze werken op een camping voor twee maanden , waar ze precies terecht komt weet ze nu nog niet .
    Ze gaat a.s zaterdag vanuit Düsseldorf naar Milaan en vanuit Milaan naar Verona.
    Erwin gaat maandag naar New York voor een week , de jongelui hebben er zin in .
    En wij zijn gewoon in Raalte , je ziet maar weer de jongelui genieten ervan .
    Johan en ik wensen jou nog een fijne tijd . Tot weer horends
    Groetjes Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elga

4 mei 2010 vertrek ik naar Lima, Peru. Hier zal ik een maand onderzoek gaan doen in de plaatselijke vrouwengevangenis naar Nederlandse vrouwen die vastzitten voor drugssmokkel. Een heftige reis verwacht ik. Op mijn waarbenjij.nu zal ik hopelijk regelmatig van me af kunnen schrijven. En natuurlijk wil ik jullie op de hoogte houden van dit nieuwe avontuur!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 16784

Voorgaande reizen:

04 Mei 2010 - 17 Juni 2010

Onderzoek in het buitenland

Landen bezocht: