Vrijheid moet je vieren - Reisverslag uit Lima, Peru van Elga Sikkens - WaarBenJij.nu Vrijheid moet je vieren - Reisverslag uit Lima, Peru van Elga Sikkens - WaarBenJij.nu

Vrijheid moet je vieren

Door: Elga

Blijf op de hoogte en volg Elga

01 Juni 2010 | Peru, Lima

Afgelopen weekend heb ik het grijze Lima gelaten voor wat het was en de bus gepakt naar het bergstadje Huaraz. Ik had expres gekozen voor een busrit overdag zodat ik wat van het land kon zien. Eindelijk heb ik het echte Peru mogen aanschouwen, geweldig! De 8 uur durende tocht voerde me langs een indrukwekkende kustlijn, uitgestrekte woestijnvlaktes, groene heuvels en uiteindelijk besneeuwde bergtoppen. Huaraz ligt namelijk op 3000 meter hoogte! Daar aangekomen deelde ik een hostelkamer met een Duits en een Amerikaans meisje. Echt superfijn om weer eens onder de ‘normale’ mensen te zijn.

Wel moest er ook gewerkt worden. Eén van de Nederlandse meisjes is namelijk onlangs overgeplaatst naar de gevangenis in Huaraz. Het bezoek aan deze gevangenis was een bijzondere ervaring. Voor de poort staan paarden gestald; binnen worden mijn gegevens genoteerd met een stokoude typemachine. De tijd heeft hier duidelijk stilgestaan. Er staat geen lange rij zoals in Lima dus ik kom vrij gemakkelijk binnen. Eenmaal binnen moet ik echter zelf op zoek naar de vrouwenafdeling. Onzeker loop ik rond. Om de vrouwen te bereiken moet ik over de mannenafdeling en het duurt niet lang voordat ik omringd ben door gedetineerden. Geen bewaker te zien. Ik vind het behoorlijk intimiderend. Uiteindelijk komt er toch een piepjong bewakertje aangesneld die de mannen tot afstand maant. Dan gaat eindelijk de deur naar de vrouwenafdeling open en kan ik weer opgelucht adem halen.

“Tweede verdieping, 3e cel. Loop maar door.” Dit is zo anders dan in Lima! Waar het in Santa Monica strikt verboden is om de cellen te bezoeken (ja ik heb het geprobeerd…), mag ik hier zo doorlopen naar het cellenblok. W. ontvangt me op haar bed in een donkere koele kamer die ze deelt met 3 medegedetineerden. Ze heeft het gezellig gemaakt met foto’s op de muur en een televisie aan het voeteneind. Tv! Daar kunnen ze in Santa Monica alleen van dromen. Hier stop je de bewaker gewoon wat geld toe voor een dergelijke privilege. Helaas heb je er niet veel aan want om de 10 minuten knallen de stoppen eruit en wordt het aardedonker in de cel. Na 4 uur kletsen en een gigantisch bord spaghetti dat de Peruaanse vrouwen voor ons hebben gekookt, verlaat ik deze bijzondere gevangenis weer en voeg me bij mn nieuwbakken vriendinnetjes in het hostel. Tijd voor Pisco Sours, Peruaanse cocktails. Vrijheid moet je vieren, daar ben ik me nu van bewust!

Nu weer hard aan het werk in de gevangenis van Lima. Vandaag had ik voor het eerst een aanvaring met een respondent. Ik heb hun dossiers gelezen dus vaak test ik even of ze wel de waarheid spreken. Niet dus. Ik confronteer haar ermee dat ik weet dat ze al een keer eerder heeft gesmokkeld terwijl ze net glashard heeft beweerd dat Peru de eerste keer was. Dat vind ze niet leuk, ik heb haar privacy geschonden. Gelukkig loopt ze niet weg. Na haar voorzichtig uit te leggen dat het interview waardeloos is als ze me onzin verkoopt, vertelt ze alsnog over haar eerdere detentie. 1-0 voor Elga. Toch voel ik me een beetje gemeen…

Nog een week hard werken (nog 3 interviews te gaan) en dan ga ik ein-de-lijk vakantie vieren. Ik ben er aan toe!! Machu Picchu here I come!

  • 02 Juni 2010 - 06:41

    Margriet:

    Woww elga! Wat een ervaringen allemaal :) fijn dat je een over het algemeen positieve ervaring met de andere gevangenis had! Die busrit lijkt me ook fantastisch!! Nog even knallen en tanden op elkaar en dan vakantie!!! Take care! liefs

  • 02 Juni 2010 - 11:28

    Marit:

    Lieve El! Wat een spannend verhaal weer! Vind het toch echt stoer wat je allemaal doet! Nog een weekje dus en dan vakantie! Geniet er lekker van!! Liefs!!

  • 02 Juni 2010 - 11:39

    Jet:

    Dus die Nederlandse was wel blij dat ze was overgeplaatst? [en jij komt toch wel legaal aan hun dossiers hoop ik?]
    Have fun traveling!
    x

  • 02 Juni 2010 - 13:11

    Vera:

    El wat gaat het snel! Fijn vooruitzicht: een zeerverdiende vakantie. Heerlijk man, zet m op nog even en chill ze daarna!

  • 02 Juni 2010 - 16:10

    Hyl:

    El, het klinkt weer hartstikke spannend allemaal! Ik zal eens flink over je opscheppen bij wat kennissen van me :D

  • 02 Juni 2010 - 17:05

    Ralph:

    Elga, je wordt nog eens een bikkelharde onderzoeksjournalist! Succes nog!

  • 02 Juni 2010 - 17:59

    Griet:

    wat een lef heb je Elga.
    dit is wat !!
    petje af!!

  • 02 Juni 2010 - 19:25

    Nancy:

    El! Dat moet toch best eng zijn geweest temidden van die mannelijke gedetineerden! Maar goed dat je zo bikkel bent! Geniet maar lekker van die cocktails, je hebt het verdiend!! XX

  • 02 Juni 2010 - 19:41

    Paps:

    Hey toppertje. Succes met de komende interviews. Gaat je vast wel weer lukken. Alvast een veilige vlucht toegewenst naar je wandelbestemming. Kop d'r veur

  • 02 Juni 2010 - 20:06

    Alie V.Vliet:

    Ik vind je reisverhalen super. groetjes van je tante

  • 03 Juni 2010 - 08:39

    Lien:

    El, af en toe moet je een beetje gemeen zijn om te krijgen wat je wil ;-) Trots op je! Hoop dat de laatste interviews ook goed zijn gegaan. En dan vakantie! Inca trail! Het spannendste wat wij volgende week gaan doen, is stemmen...gggpppfff. xxx

  • 03 Juni 2010 - 09:08

    Mirjam:

    Dag lieve nicht, zag gisteren een reportage over een jonge vrouw die vast zit in Lima. Wendy van Lien? Heb je met haar gesproken?
    Nog succes en geniet ervan!
    Liefs Mirjam

  • 03 Juni 2010 - 11:30

    Rosaline:

    Hee Elg,
    Eindelijk je waarbenjij.nu ontdekt. En wat een leuke, spannende avonturen maak je allemaal mee, echt cool!
    Verder staan je plantjes er goed bij op je kamer, en ik mis je een beetje bij onze mega afwas hahaha;) Veel liefs en geniet!

  • 03 Juni 2010 - 18:49

    Suus:

    Koelbloedig El!
    Proost op de vrijheid, veel plezier met straks met je vakantie.
    Heb je Joran vd Sloot al gezien? :)

  • 06 Juni 2010 - 21:30

    Eline Kres:

    Via google toch je waarbenjij gevonden! helemaal geweldig, ook omdat ik plannen aan het smeden ben voor peru. Al ben ik niet van plan om de gevangenis te bezoeken. Goed werk dame! xxx

  • 09 Juni 2010 - 21:11

    Anneke:

    Ha Elga
    Wat weer een belevenis ,wij zitten hier vol spanning voor de uitslag van de verkiezingen en jij wordt bijna verslonden door mannelijke gevangenen ,fijn dat jij daar zonder kleerscheuren vandaan bent gekomen ,geniet van je vakantie en goed uut kiekn
    Groet uut Raolte
    (Anneke)

  • 11 Juni 2010 - 09:04

    Tim:

    hmm waarschijnlijk veel te laat.. maar maak er een mooie trip van! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elga

4 mei 2010 vertrek ik naar Lima, Peru. Hier zal ik een maand onderzoek gaan doen in de plaatselijke vrouwengevangenis naar Nederlandse vrouwen die vastzitten voor drugssmokkel. Een heftige reis verwacht ik. Op mijn waarbenjij.nu zal ik hopelijk regelmatig van me af kunnen schrijven. En natuurlijk wil ik jullie op de hoogte houden van dit nieuwe avontuur!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 16756

Voorgaande reizen:

04 Mei 2010 - 17 Juni 2010

Onderzoek in het buitenland

Landen bezocht: