Tengo un novio - Reisverslag uit Lima, Peru van Elga Sikkens - WaarBenJij.nu Tengo un novio - Reisverslag uit Lima, Peru van Elga Sikkens - WaarBenJij.nu

Tengo un novio

Door: Elga

Blijf op de hoogte en volg Elga

16 Mei 2010 | Peru, Lima

Het wonder is geschied. Op het moment dat ik de gevangenis uitstap komt er een bewaakster op mij af. Ze drukt me een briefje in de hand met daarop… naam en telefoonnummer van een Nederlandse ex-gedetineerde! Kortom, één van de vrouwen waarvan ik niet gedacht had dat ik ze zou vinden in Lima! De vrouw blijkt de huisgenoot te zijn van de bewaakster. Mijn god, de wereld IS klein!! Als ik een paar dagen later bij ze op bezoek ga, blijken ze zelfs een kamer en een bed te delen. Ik verbaas me erover dat een ex-gedetineerde en een bewaakster zo close met elkaar omgaan. V. (ik zal geen namen noemen) helpt me uit de droom: “in feite die bewakers zijn zeg maar.. het verschil is niet zo groot. Je zit daar in de gevangenis en er waren op een gegeven moment iets van 1400 gevangenen en er waren misschien 12 bewakers. Dus de meeste bewakers zijn er eigenlijk voor.. ja.. de leukigheid? Want als er dan een rel losbreekt stelt dat natuurlijk helemaal niks voor.”

V. blijkt een echte sleutelinformant die me in contact kan brengen met andere Nederlandse vrouwen die al buiten zijn. Twee van hen heb ik al bezocht. Het gaat dus goed! En de vrouwen zijn zo gastvrij. Ze hebben niets, delen kamers met 2 of 3 mensen en leven van de E30,- die zij maandelijks van de ambassade krijgen en soms van de giften van familie. Toch worden er eieren voor me gebakken en koppen thee gezet. Ik vind het heel bijzonder.

Interviewen blijft moeilijk. Helemaal blij kwam ik afgelopen woensdag terug uit de gevangenis. Ik had een ontzettend leuk gesprek gevoerd met een vrouw en ik had het gevoel dat ze me veel persoonlijke dingen had verteld. ’s Avonds komt mijn huisbaas langs, een vrouw die maandelijks als vrijwilligster op bezoek gaat bij de Nederlandse gevangenen en hen dus goed kent. Ik vertel haar over mijn succesvolle interview maar dat ik me zorgen maak of deze vrouw wel op het rechte pad zal blijven. ‘Ja’ antwoordt mijn huisbaas ‘helemaal als je bedenkt dat ze ook al in Engeland heeft vastgezeten voor drugssmokkel.’ Wat???!!!! Ik heb 4 uur met een vrouw zitten praten over alle ins en outs van haar leven maar dat is ze even vergeten te vermelden…! Zucht… Interviewen is niet makkelijk.

Vandaag is het zondag en ik heb besloten dat zondag mijn lievelingsdag is in Lima. Het is namelijk heerlijk rustig op straat. Een groot nadeel van Lima vind ik namelijk de herrie. Maxima aan decibellen zijn hier nog niet uitgevonden. Bus 4 die langs mijn studentenhuis in Utrecht dendert is er niks bij! Continu rijden er bussen met lekke uitlaten luid toeterend langs. Omdat veel auto’s in deze ‘wijk op stand’ een alarm hebben die reageert op geluid, is er een constante kakofonie aan alarmsystemen te horen die reageren op het lawaai van langsrijdend verkeer en op elkaar. Ik woon op de 5e verdieping maar kan vaak mijn televisie niet eens horen :(

Ook de Spaanse lessen die ik elke ochtend volg op een talenschool om de hoek worden dikwijls overstemd door het verkeer. Gelukkig gaan de lessen tergend langzaam, dus je mist nooit veel. Al mijn klasgenoten zijn namelijk Chinees en ons alfabet vormt al een grote uitdaging voor ze. Maar goed, voor mij is elk woord Spaans weer mooi meegenomen. Kan ik me tenminste redden in taxi’s als één of andere Pedro me weer probeert te versieren. We zijn al in mn straat als de taxichauffeur begint: ‘kan ik je niet nog een keertje zien?’ Eh nee. ‘Waarom niet?’ Ik heb in mn reisgids gelezen dat je nooit moet zeggen dat je single bent dus snel roep ik dat ik een vriend heb. Tergend langzaam rijden we door mijn straat: de taxichauffeur wil me duidelijk nog niet kwijt. Of mijn vriend in Peru is. O hij is in Nederland? Nou dan is er volgens Pedro toch geen probleem… Hahaha! Ja daaahaag Pedro!!

En daaahaaag lieve mensen!! :)

  • 17 Mei 2010 - 06:20

    Nancy:

    El! Goed om te lezen dat alles goed gaat! Interviewen blijft inderdaad lastig, maar goed, in dat 4-urige gesprek is vast en zeker heel veel andere relevante info! En niet heel onbelangrijk, je hebt tenminste respondenten! Veel plezier nog daar en mocht je last hebben van alle overige Pedro's, zeg dan dat het reuzegezellig is, maar dat je nu weer terug moet naar de gevangenis. ;) X

  • 17 Mei 2010 - 07:08

    Ellen:

    He Elga! Zo jij bent GOED bezig zeg! Interviews afnemen en zelfs beschikken over sleutelinformaten! Ik ben echt jaloers! Zet m op daar! X Ellen

  • 17 Mei 2010 - 07:29

    Nynke:

    Het gaat dus lekker, maar wat ik me wel afvraag: waarom blijven de ex-gedetineerden in Peru en waarom zitten er zoveel chinezen in jouw klas?

  • 17 Mei 2010 - 07:54

    Jet:

    He die El! Haha, ja, herkenbaar de "maar je vriend is in Nederland dus wat is je probleem?". Heb je niet een foto met een kerel die je kan laten zien als "je man" en "dit was op mn bruiloft". Houdt ze al ietsjes langer op afstand, misschien net genoeg om bij je huis aan te komen ;).
    xx

  • 17 Mei 2010 - 08:47

    Cyrina:

    dus na de Mexicaan, neem je ook geen peruaan mee naar Nederland.... :-(

  • 17 Mei 2010 - 08:54

    Klaske:

    Tjonge..jonge..Elga
    Je kunt er weer en boek over schrijven met al deze belevenissen. Wel spannend allemaal ! Ik laat beppe alles weer lezen hoor !

  • 17 Mei 2010 - 14:32

    Lien:

    Nans! Wat een oplossing. Die moet je uitproberen El! :) Dikke tuut, ook van het spinnende beestje naast me.

  • 17 Mei 2010 - 14:58

    Paulien:

    Goed bezig El! Ik wist wel dat je je zou gaan redden :-) Ook in duistere kamers met verborgen informanten... Spannend! Succes nog even! Kus!

  • 17 Mei 2010 - 20:25

    Ralph:

    Wat een avonturen Elga! Ik hoop voor je dat ze in Lima goede koptelefoons verkopen.... Geniet ervan!

  • 17 Mei 2010 - 20:34

    Paps:

    Hey toppertje
    Wij zijn weer terug van ons uitstapje. Goed om te lezen dat je succes hebt met je in interviews. Benieuwd wie de Pedro in Nederland is :) Succes El

  • 18 Mei 2010 - 20:30

    Betul:

    Klinkt geweldig, Elga! Ben blij dat je voortgang boekt. En tja... die Latino's op afstand houden... blijft een uitdaging ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elga

4 mei 2010 vertrek ik naar Lima, Peru. Hier zal ik een maand onderzoek gaan doen in de plaatselijke vrouwengevangenis naar Nederlandse vrouwen die vastzitten voor drugssmokkel. Een heftige reis verwacht ik. Op mijn waarbenjij.nu zal ik hopelijk regelmatig van me af kunnen schrijven. En natuurlijk wil ik jullie op de hoogte houden van dit nieuwe avontuur!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 16756

Voorgaande reizen:

04 Mei 2010 - 17 Juni 2010

Onderzoek in het buitenland

Landen bezocht: