Koffiedik kijken - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Elga Sikkens - WaarBenJij.nu Koffiedik kijken - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Elga Sikkens - WaarBenJij.nu

Koffiedik kijken

Door: Elga

Blijf op de hoogte en volg Elga

04 Maart 2008 | Turkije, Ankara

Lieve iedereen,

Ik heb er een lange werkdag opzitten maar toch kruip ik nog even achter de computer om jullie iets te schrijven. Menigeen heeft al een email gestuurd om te vragen of ik veilig ben aangekomen en het antwoord daarop is gelukkig ja. Ik heb de Europese stormen net kunnen vermijden en Pilot Hitler van Lufthansa (ok, ik geef toe dat de ‘captain speaking’ vrij onverstaanbaar ratelde maar ik zou zweren dat dit zijn achternaam was) heeft mij veilig naar Turkije gebracht. Je zou denken dat je op het Turkse vliegveld als blondine warm wordt onthaald maar niets was minder waar. Wantrouwend keek de douanier mij aan. Een telefoontje werd gepleegd en de man stapt uit zijn hokje. Het eerste wat hij nu doet is de toegang naar Turkije hermetisch afsluiten door het hek, dat zich voor mijn neus bevindt, te sluiten. Ik weet niet hoeveel blonde meisjes hij al illegaal Turkije in heeft zien rennen maar ik was niets van plan. Nog eens vijf douaniers verzamelen zich om mij heen en ik wordt richting het politiehokje gesommeerd. Nog meer achterdochtige blikken. Mijn paspoort wordt aan een grondig onderzoek onderheven. “Mevrouw, waarom staat er in het Engels op uw visum geschreven?” Eh ja.. goede vraag. Ik zou kunnen vertellen dat de vrouw op het Turks consulaat in Rotterdam nou niet bepaald een vlotte tante was, en dat ze zeer waarschijnlijk onnadenkend heeft gehandeld. Want in het Engels op een visum schrijven... foei zeg, wat denkt ze wel niet! In plaats daarvan haal ik veilig mijn schouders op. Na geprobeerd te hebben de politieagent uit te leggen wat een stage is (niet gelukt, de man concludeerde blij dat ik bij de VN Turks ga leren en ik heb hem maar in die waan gelaten), mocht ik dan toch eindelijk het land in. Ik kon nog net mijn koffer onderscheppen die al onderweg was naar de gevonden voorwerpen en kon het avontuur richting mijn nieuwe onderkomen eindelijk vervolgen.

Mijn nieuwe huis is als een warm bad. Ik woon hier in het Nederlands Instituut voor Hoger Onderwijs in Ankara, via wie ik mn stage heb geregeld, en iedereen spreekt hier Nederlands. Zo ook de 12 andere studenten die hier wonen. Voor wie nu visioenen krijgt van overvolle vieze studentenhuizen heeft het mis: het is hier luxe troef. (Ik ga nu even snakken, ik ben me ervan bewust): er zijn hier 3 grote keukens inclusief vaatwassers, er is een grote bibliotheek aanwezig waar je kan computeren en lezen, een gigantische woonkamer met een nog grotere televisie en badkamers waarvan ik niet eens de moeite heb genomen om ze allemaal te tellen. Ik heb een tweepersoons kamer voor mij alleen, en als het goed is blijft dat zo. Verder wordt ’s ochtends het ontbijt verzorgd en wordt er door het inwonende conciërge echtpaar schoongemaakt. Kortom: ben hier in Walhalla beland en vind t spijtig dat ik dagelijks van 9 tot 5 de deur uit moet! ;)

De eerste twee dagen van mijn stage zitten erop en ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet denken. Sowieso waren gisteren de grote bazen afwezig, zo ook mijn stagebegeleider, en dus moest ik me vermaken met leesvoer over de UNHCR en de meisjes van mijn afdeling. En waarom zou je werken als de baas er niet is? Dus werd er Turkse koffie besteld en kon het koffiedik kijken beginnen. Op de bodem van elk kopje Turkse koffie bevindt zich namelijk een dikke laag smurrie waaruit mijn collega prima de toekomst kan aflezen. En wat denk je? Ik ga een zeer succesvolle carrière tegemoet! Zou deze stage het begin zijn?

Liefs,
Elga

P.S.1: Mona’s, voordat jullie me wat aandoen, heb me vergist in de terugvlieg datum :p Tis de 14e, niet de 15e! :D
P.S.2: Jettie, Istanbul sounds perfect.

  • 04 Maart 2008 - 20:29

    Kristel:

    Hey liefie, leuk dat je je oude traditie al zo snel weer hebt opgepakt en ons weer 'posted' houdt. Gelukkig heb je zowel meneer Hitler als de douanier weten te omzeilen en is het luxe leventje gestart. Geniet er maar van, want schoonmakers en drie vaatwassers heeft natuurlijk niet iedereen! ;-)
    Kus Kris

  • 04 Maart 2008 - 20:45

    Nancy:

    Wat een luxe! En na een dag 'hard werken ' van 9 tot 5 geniet je juist meer vd luxe! Veel plezier :D en niet teveel koffie drinken he :P xx

  • 04 Maart 2008 - 20:45

    Cyrina:

    Zo.... we zijn weer aangekomen op de plaats van bestemming? Zo te horen ga je het daar opnieuw weer ontzettend naar je zin krijgen...
    Enne.... je had gelijk: je bent het land nog niet uit, of de eerste aflevering van Grey's komt hier weer op de televisie, ik heb medelijden met je! Kunnen we weer niet samen voor de tv hangen.....

    x

  • 04 Maart 2008 - 22:13

    Klaske:

    Hoi Elga,
    Tjonge tjonge, wat alweer een belevenissen. Ik heb weer genoten van je schrijf kunsten en wens je nogmaals een hele fijne tijd in Turkije.
    Groetjes van ons...

  • 05 Maart 2008 - 08:11

    Lien:

    Dat scheelt me weer een hooivork meenemen naar het vliegveld! ;) Geniet van de vaatwasser! xxx

  • 05 Maart 2008 - 08:57

    Suus:

    He El!
    Wat een mooi aankomstbericht!
    Luxe heb je nodig, het werkende leven is zwaar kan ik je vertellen :)
    Is de koffie lekker daar?

    Liefs!

  • 05 Maart 2008 - 09:04

    Eva:

    Hey El,

    Zo wat weer een begin van de reis!
    Nogmaals geniet van de aankomende (luxe)maanden;)
    Ik lees je berichten met plezier!

    Liefs EEf

  • 05 Maart 2008 - 16:03

    Jet:

    ok, Istanbul it is: Ga je daar checken!
    Vet zin in!
    x jet

  • 05 Maart 2008 - 17:16

    Griet:

    Elga,
    het beloofd weer wat!!!!!
    Jij beleefd ook altijd wel iets ludieks.
    Een fijne leerzame tijd!
    veel plezier en liefs

  • 05 Maart 2008 - 22:42

    Anneke :

    Ha Elga blij te horen dat je goed aangekomen bent , ja zo,n reislustige dame kan natuurlijk ook wat overkomen , maar onze nuchtere nicht laat het maar overzich heen komen , en dat blijkt bij de douane ook zo over te komen . Ze lieten jou tenminste door . Geniet maar lekker van je luxe onderkomen , je hoeft in iedergeval niet aftewassen.En dat is voor een student erg fijn , wij doen het in Raalte nog op de ouderwetse manier en dat heeft ook zo zijn voordeel .
    Het afwas moment is ons praat- tijd.
    Leuk zo te lezen wat je zoal beleeft, zullen je mailtjes lezen .
    Welterusten en gezond weer op.
    Het is nu 23.45u , moet er om 6.00 uur weer uit dus voor mij nu bedtijd
    Hartelijke Groet
    Anneke

  • 06 Maart 2008 - 10:41

    Paulien:

    Hai El! Fijn dat je goed bent aangekomen! Ook nog een hamam in huis? Hihi. En prettig te weten dat je blijkbaar toch Venetiaans blond (Dat was het toch?) kan blijven! Dikke tuut Plien

  • 06 Maart 2008 - 11:34

    Paul:

    Merhaba Elga,

    Je hebt de zaken weer goed geregeld, lees ik. Een privékamer in een villa, zo zo. :D Ik hoop dat de stage bevalt, ben benieuwd wat je zometeen precies gaat doen. Tamam, veel plezier.

    PS: ik zie dat je met Jet naar Istanbul gaat: die stad is te gek. Als je daar wat locals wilt ontmoeten, raad ik je naast het centrum, de oostkade van de Bosphorus aan: heb je een mooi excuus om die watertaxi's te nemen.

  • 08 Maart 2008 - 21:06

    Mijn:

    Dag mijn allermooiste Elga!

    Ongeloveloos hoe je het toch elke keer weer voor elkaar krijgt :)
    is it possible?
    Ben dermate blij dat u het vooralsnog zo wonderlijk bevalt!

    Een hele dikke tuut en wanneer ik die mooie rijke miljoen in de air tref, ga ik jullie vergezellen!

    X

  • 09 Maart 2008 - 21:11

    Beppe:

    lieve Elga, heb je berichten gelezen en zie wel dat het dik voor elkaar is.
    Het wordt vast weer een spannende tijd met zoveel landgenoten om je heen.
    Geniet er van en de groeten van beppe...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elga

4 mei 2010 vertrek ik naar Lima, Peru. Hier zal ik een maand onderzoek gaan doen in de plaatselijke vrouwengevangenis naar Nederlandse vrouwen die vastzitten voor drugssmokkel. Een heftige reis verwacht ik. Op mijn waarbenjij.nu zal ik hopelijk regelmatig van me af kunnen schrijven. En natuurlijk wil ik jullie op de hoogte houden van dit nieuwe avontuur!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 16778

Voorgaande reizen:

04 Mei 2010 - 17 Juni 2010

Onderzoek in het buitenland

Landen bezocht: