`k Zag twee beren... - Reisverslag uit Victoria, Canada van Elga Sikkens - WaarBenJij.nu `k Zag twee beren... - Reisverslag uit Victoria, Canada van Elga Sikkens - WaarBenJij.nu

`k Zag twee beren...

Door: Elga

Blijf op de hoogte en volg Elga

13 Mei 2007 | Canada, Victoria

Afscheid nemen. Ik doe het niet graag. Ik omhels mijn vrienden en we beloven dat we elkaar in juni weer zien. Wat is een treinreis Utrecht – Frankfurt wanneer we in Canadese termen denken? De dichtstbijzijnde stad ligt hier op 3 uur rijden. Ik draai me nog een keer om en zie Luis, Renate en Inge om de hoek verdwijnen. Slik. Ik ben op weg naar een nieuw avontuur.

Het vliegtuig van mijn ouders heeft flinke vertraging en ik hang uren op het provinciale vliegveldje van Calgary rond. Het uiteindelijke weerzien is goed maar wel is het vreemd om zomaar weer met mijn ouders op pad te zijn. We halen de door ons gehuurde camper bij het verhuurbedrijf af en komen tot de conclusie dat ie toch wel wat groter is dan verwacht… Maar met 8 meter woongenot op wielen kan de vakantie beginnen!

Mijn moeder is ervan overtuigd dat over elke camping beren sluipen, dus wanneer ik ‘s avonds opsta om naar het douchegebouw te lopen wordt mij streng gevraagd waar ik denk heen te gaan. Als het dan volgens haar te lang duurt zie ik mijn moeders hoofd al om de camperdeur verschijnen om te kijken waar ik blijf. Het valt ook niet mee om je zenuwen onder bedwang te houden wanneer er op campings om de paar meter bordjes hangen waarop gewaarschuwd wordt voor beren. En ook mijn vader ziet overal beren, maar dan in tegenovergestelde vorm. Met 40 km/pu tuffen we over de Canadese snelwegen speurend naar een zwarte beer, of misschien wel een Grizzly. “Daar.. daar daar!” en de wagen wordt aan de kant gegooid, alle foto- en videoapparatuur paraat om te ontdekken dat het toch ‘maar’ een hertje was. Toch werd mijn vaders speurwerk niet onbeloond gelaten. Na kilometers over parkwegen, snelwegen en alternatieve routes te hebben afgelegd, zien we daar in de berm een prachtige zwarte jonge beer wandelen. Een prachtgezicht! En zelfs mijn moeder kan, vanachter het veilige glas van de camper, niet anders dan toegeven dat beren mooie beesten zijn. Behalve dit zwarte exemplaar zien we later nog 9 beren, 2 wolven, vele soorten herten, berggeiten en een stekelvarken. Aan wild in Canada dus zeker geen gebrek!

Nu zijn we op Vancouver Island en ik schrijf dit stukje terwijl ik geniet van een adembenemend uitzicht. Af en toe kijk ik op van mijn laptop en zie ik het strand, de Grote Oceaan en kleine eilandjes voor de kust. En niet te vergeten de zonsondergang die zich gestaag voortzet voor het slaapkamerraam. De achterkant van de camper staat pal op het strand en we staan hier hartstikke illegaal met ons megaformaat camper. De strandplekken zijn exclusief voor tentjes en kleine voertuigen, maar ja, we hadden ons nu eenmaal al in het inimini plekje gewurmd EN… het past! We zullen het er maar op houden dat we geen idee hadden wat ’18 feet’ betekende in meters. Want zo’n mooi uitzicht, dat konden we natuurlijk niet laten gaan!

Vandaag nog een heel bijzondere kennismaking gehad met een ander meesterlijk zoogdier. Vlak voor tienen stappen wij een toeristenbureautje in waar ze gespecialiseerd zijn in ‘whale watching,’ oftewel walvis spotten. En wat blijkt, er zijn nog 3 plekken vrij. Meteen kunnen we ons in felrode schuimpakken hijsen en niet veel later wandelen we warm gekleed richting de haven van Tofino. 7,5 kilometer uit de kust zijn Bultruggen gesignaleerd en met een opblaasbare speedboot gaan we er op af. Zo snel, zo tof!! De ene na de andere golf slaat in mijn gezicht en ik vraag me af hoe ik in deze staat ooit een walvis moet spotten. Ach, ze zullen toch wel een seintje geven als er een Bultrug in zicht is? En jawel, de man achter mij springt op van zijn bankje. “Daar!” En jawel, een walvis laat zich net zijwaarts terugvallen in het water. Wauw. Links en rechts spuiten walvissen water vanuit hun spuitgat omhoog. Ik geniet van dit magistrale uitzicht, soms niet meer dan 3 meter van de boot verwijderd. Een ervaring voor het leven! Geweldig!!

Nog precies een week en dan land ik weer op Nederlandse bodem. Het zal wel weer even wennen zijn na dit avontuur maar ik heb er zeker zin in. Vrijdag… en dan ben ik echt thuis… Voorlopig dan ;)

Heel veel liefs en bedankt voor het lezen van mijn stukjes,

Elga

P.S.1: het oordeel van mijn vader was onverbiddelijk (dat van mijn broeken trouwens ook): Ik ben toch echt aangekomen!!! :S

P.S.2: ik heb ook afscheid moeten nemen van ‘mijn Mexicaan.’ Maar lieve tantes en vriendinnen, jullie hoeven nog niet meteen brieven aan Robert ten Brink te schrijven hoor: Edgar studeert vanaf september voor 8 maanden in Lille :)

• 13 Mei 2007 - 07:15

Nancy:

Arme El! Weer weg uit Canada! :( Maar je hebt in ieder geval een megakicke tijd gehad! Gelukkig maar... En hier in Nederland is het ook gezellig ;) Ben erg benieuwd om al je verhalen 'live' te horen! xxx

• 13 Mei 2007 - 09:06

Klaske:

Weer heerlijk om weer wat van je vakantie avonturen te lezen.Misschien moet je hier maar mee doorgaan als je weer in Utrecht bent. Geniet er nog lekker van z'n drieen.

Liefs Klaske

• 13 Mei 2007 - 09:50

Mijn:

Elly, ELly, ELly!!
    afscheid nemen bestaat niet, je gaat wel weg, maar je verlaat ze niet.
    Je komt als de wind die voelt na de regen.
    zoek ze in alles dan kom je ze tegen.
    kijk naar de maan en fluister hun naam.
    dan komen ze er aan!
    meis meis meis, wat jammer he? dat het er nu al weer op zit...
    gelukkig hebben we de foto's nog. die we maar vaak met een koppie thee gaan bekijken. maak er nog een mooie mooie tijd van met Jan en Janna. zwaai nog even naar vancouver voor me.
    (wist je trouwens dat Vancouver island de size heeft van Groot Britannie?)
    dikke vette kus en tot over een week! x

• 13 Mei 2007 - 09:51

Mijn:

heheheh wat een zaad nummer is dat toch he van Marco... volgens mij weet ik niet eens hoe hij echt gaat :)

• 13 Mei 2007 - 12:54

Sharp:

dank je wel voor je postcard.

• 13 Mei 2007 - 14:11

Mirjam:

Het mag van Robert ten Brink ook best dichtbij zijn hoor!!
    Dat scheelt een aardig duur ticket om dit wereldwonder naar Nederland te krijgen!

Liefs

• 13 Mei 2007 - 15:06

Jet:

eeh, tsja mijn versie van marco's nummer gaat geloof ik iets anders dan die van Mijntje, maar ik ben niet zo op de hoogte van zijn teksten. Weet alleen dat er iets met "al doet het pijn" in zit... :s Je kan natuurlijk ook gewoon Acda en de Munnik nemen (ren lenny ren, ook best te gebruiken). Maar eigenlijk hoef je helemaal niet zo lang te rouwen: je hebt zeeeeer binnenkort gewoon een puik adresje in Lille!! Te tof! En dan na die 8 maanden (waarin hij wel verwacht wordt in Nederland te komen, ik bedoel hij komt echt niet zo makkelijk onder onze keuring uit!) kun je fijn met m mee naar Mexico!! (hoewel, valt zeker weer ongeveer in de zomervakantie.. mmm.. nou dan moeten we maar allemaal mee ;) he, vervelend, moeten we naar mexico in plaats van frankrijk. Naar hoor :p).
    Elga!! Aanstaande vrijdag alweer in Nederland!! woooeeee!!! Waar kan ik reserveren voor een onmoeting?!

Vind het echt heel rot voor jou natuurlijk, maar ik vind het stiekem wel gewoon erg gezellig. In other words:

Elga komt bijna terug, elga komt bijna terug, elga komt bijna terug!!!!
    :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Geniet nog even van al dat wild enneh ga je zien girl!!!
    groeten aan je paps en mams!!

• 13 Mei 2007 - 17:09

Griet:

fijn nog een keer van je mooie vertel stijl te genieten!
    geniet er nog van en wie weet zien we je mexicaan met de kerst in nederland??
    Parijs is dichtbij toch!
    Kan/mag uit zichzelf komen !
    veel plezier en wees er...........g voorzichtig daar!
    liefs voor jullie drie.