1+1 = geen 2 - Reisverslag uit Calgary, Canada van Elga Sikkens - WaarBenJij.nu 1+1 = geen 2 - Reisverslag uit Calgary, Canada van Elga Sikkens - WaarBenJij.nu

1+1 = geen 2

Door: Elga

Blijf op de hoogte en volg Elga

26 Maart 2007 | Canada, Calgary

Hallo iedereen! Hoe gaat het met jullie? Hier in Calgary is alles nog steeds prrrima! Ik ben me ervan bewust dat het alweer een tijdje geleden is dat ik iets gepost heb op mijn waarbenjij.nu-tje, maar ik heb dan ook een paar drukke weken achter de rug. Vijf tentamens zaten me op mijn nek en daarnaast moest het leuke leven natuurlijk ook doorgaan! ;)

Vandaag kreeg ik tijdens college een opdracht terug. Vanuit mijn ooghoeken zag ik een meisje verderop in het lokaal rood aanlopen. “Hè, dit kan niet! Zo’n slecht cijfer heb ik nog nooit gehaald! Ik vermoord ‘r!” dit laatste sist ze terwijl ze een vernietigende blik op de docente werpt. Zo onopvallend mogelijk kijk ik over haar schouder om te zien hoe groot de schade is. B-. Oftewel een 7,4. Nee inderdaad, daar kun je niet mee thuiskomen… Alles went hier in Canada. De kou, de afstand naar de supermarkt, de vroege sluitingstijden in het uitgaansleven, zelfs het feit dat een kleine Cola hier minimaal 0,625CL is. Maar de academische wereld in Canada begrijp ik nog steeds niet. Zo onbeleefd als de studenten zijn wanneer ze hun tas al inpakken terwijl het college nog niet is afgelopen, zo gedreven zijn ze wanneer het op punten aankomt. Ik ben nog geen Canadese student tegengekomen die genoegen neemt met cijfers lager dan een B (+/- 7,5). Toen ik wonder boven wonder een A- (9 in Nederland) haalde durfde mijn huisgenote zelfs te vragen of ik dat niet verschrikkelijk vond, omdat ik met wat extra werk toch zeker een A had gehaald. Waaaah, wat een waanzin! Mijn geestelijke gezondheid zou er compleet aan onderdoor gaan als ik mee zou draaien in het academische rad van de Canadese universiteit. Vijf vakken tegelijk volgen, overal hoge cijfers op willen halen en er dan ook nog naast werken om de studie te bekostigen. Geen wonder dat er recent een voorjaarsvakantie is ingevoerd om het zelfmoordcijfer onder studenten terug te dringen… Dus wees niet bang dat ik hier blijf plakken voor een Masteropleiding. Ik kom zeker terug naar Nederland om daar eens rustig duimendraaiend mijn bachelorscriptie af te schrijven :)

Ik heb ook weer op de skilatten mogen staan. Aan de rand van de stad is het Olympisch Park gelegen waar je relatief goedkoop skilessen kunt volgen. Na anderhalf uur onder toeziend oog van leraar Jay bochtjes te hebben gedraaid pak ik zelf nog wat hellinkjes. Onderaan de heuvel stuit ik op een klein meisje, tranen in haar ogen en blonde krullen die onder haar helm vandaan pieken. “Ik val hier altijd” snottert het als ik vraag of het gaat. Ik help haar overeind en stevig houdt ze mijn hand vast. “Nu gaan we samen skiën hè?” zegt het meisje, dat Tilly heet. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen nee te zeggen en samen stappen we de skilift op. “Heb je het trouwens al gehoord?” roept mijn nieuwbakken vriendin over haar schouder. “Nee vertel!” roep ik terug. Achteloos vertelt ze dat er die middag een kind van 4 met haar moeder de piste op ging. “Heeft haar rug gebroken. Die hebben ze met een helikopter moeten afvoeren.” Alsof ze vertelt wat ze de avond ervoor gegeten heeft. Ik slik terwijl de lift onder mijn voeten doorratelt. Tilly leest op dat moment waarschijnlijk mijn gezicht want bemoedigend roept ze me toe “Maar ik ben al 6!” en zoeft voor me uit richting springschansen die ik toch maar omzeil. Grappig hoe 1+1 bij kleine kinderen nog altijd geen 2 is.

Afgelopen donderdag ben ik naar mijn allereerste ijshockey wedstrijd geweest. IJshockey is hier volkssport numero1dus we konden er niet onderuit onze plaatselijke ‘Calgary Flames’ eens aan te moedigen. Het stadion is prachtig. Ik wist alleen niet wat me overkwam toen een vrouw ons de trap op wees naar onze zitplaatsen… Hoger en hoger kwamen we in het stadion toen we, jawel, echt letterlijk het dak bereikten! Wanneer je kaartjes koopt voor de goedkoopste zitplaatsen, dan krijg je dat te weten ook. Daar zaten we, op 60 meter hoogte :) Je moet zeker geen hoogtevrees hebben! Maar wow, wat een uitzicht!!! Ik had dan wel $25,- betaald voor de wedstrijd maar ik kon mijn ogen maar moeilijk op het ijs houden. Duizenden mensen die hun hockeyclub komen toejuichen, opzwepende muziek (hoewel.. wat deed 2Unlimited daar in de cd collectie…?) en mijn absolute favoriet: “the smooch cam”. Ik kon niet stoppen met lachen toen een cameraman willekeurige stellen in beeld nam die vervolgens ten overstaan van het voltallig publiek elkaar een zoen moesten geven. Want natuurlijk was het wachten op zo’n nukkig dametje dat vol afschuw naar haar buurman keek en vervolgens haar hoofd schudde richting camera :D Heerlijk, dat Canadese(?) vermaak! En met een paar minuten verlenging wisten de Calgary Flames ook nog het winnende doelpunt te scoren.

Op 17 maart konden we als uitwisselingsstudenten nog een Ierse feestdag meepikken. Het was St. Patricks Day en dat wordt in een land met veel Ierse immigranten natuurlijk gevierd. Geheel uitgedost in het groen gingen we richting de kroeg op de campus. Ik weet nog steeds niet wie St. Patrick is maar ‘groen’ is de kleur die op zijn dag gedragen wordt. En dat zelfs het bier groen was maakte het feestje natuurlijk alleen maar leuker :)

Goed, tot zover een flits van mijn leventje hier. Nog maar 3 weken college en dan zijn de eindtentamens al! Het einde is in zicht maar ik houd vooralsnog m`n ogen hiervoor nog even gesloten.

Liefs Elga

  • 26 Maart 2007 - 06:52

    Cyrina:

    Jeetje, het zal wel moeilijk zijn dat je weer bijna naar huis moet! Volgens mij vermaak jij je daar nog prima. Maar vind het ook wel gezellig hoor als je weer terug in Nederland bent! Veel plezier met alles wat je nog gaat doen!
    x

  • 26 Maart 2007 - 09:21

    Anahí:

    Hee Elg,
    Je kan echt grappig schrijven, heb je je roeping niet misgelopen? Of heb je stieken het plan om groots te gaan schrijven...:-)
    Maar zo te lezen gaat het je allemaal goed af! Geniet nog van je laatste weken... en dan weer lekker terug naar Nl!
    Kus

  • 26 Maart 2007 - 14:07

    Vera:

    ellie, stuud! hehe toffe boel weer, ik ben gister aangekomen in San José, ben benieuwd!!! kus!!

  • 26 Maart 2007 - 18:26

    Griet:

    Ben het met de andere reactie eens Elga,is het schrijven niet iets voor je ala Martin Bril?
    Het was weer erg leuk je belevenissen zo te lezen het is alsof ik het je zie beleven!
    liefs Griet

  • 27 Maart 2007 - 09:00

    Lien:

    Zo'n "smooch cam" zouden ze ook moeten introduceren in de collegebanken. Wordt de pauze een stuk interessanter van ;) Succes nog El! xxx

  • 27 Maart 2007 - 19:06

    Jan:

    Weer een prachtig verslag meid. Het heeft ff geduurd maar het was het waard.
    Tickets zijn binnen dus tot over 3 weekies

    paps

  • 29 Maart 2007 - 09:10

    Kristel:

    Arme meid, 't einde komt nu echt wel in zicht (zet die oogkleppen idd nog maar ff op :-) ) was erg blij met je belletje, voelt dan weer zo lekker dichtbij!
    Have lots of fun meissie
    Kus van je zus

  • 02 April 2007 - 13:50

    Marit:

    Hee lief nichtje (hoewel je wel ouder bent ;)

    Superleuk verhaal!! Dat ik hem nu pas lees, geeft wel aan dat ik het wel druk heb... Op stage ben ik inmiddels een professional, dus ik mag ook echt alles doen :S Maar jij haalt ondanks de gezellige nog zulke goede cijfers!! Goed man! Ik ben van de nederlandse mentaliteit (blij met een 6) dus vind t echt knap van je!! :D Balen voor je dat het einde in zicht komt, maar ik vind het wel gezellig hoor dat ik je dan weer een keer in levende lijve spreek!

    Dikke kus van mij!!
    En heel veel plezier nog!

  • 04 April 2007 - 07:29

    Margriet:

    Haaai Elga!:D
    Leuk om te horen dat je je zo goed vermaakt!! Het eerste jaar is voor mij alweer bijna voorbij, zit nu middenin de statistieken maar het gaat wonderbaarlijk goed! Het begint hier al lente te worden, nog een paar dagen en dan gaan de knoppen open en hebben we weer bladeren aan de bomen. Daar kijk ik naar uit! Gisteren in het Wilhelminapark gezeten met Roos en Daphne, dat was ook erg gezellig. Haha ik vind het zo mooi dat je wel gewoon aan het skieen bent! Straks ga je het nog missen ook!!
    Veel plezier daar en wanneer je weer terug komt, laten we dan gezellig een terrasje gaan pakken!! :D
    Liefs Margriet

  • 08 April 2007 - 21:51

    Beppe:

    lieve Elga, je studietijd zit er bijna op heb ik begrepen. Het bevalt nog steeds goed. Ik wens je nog een fijne vakantie met papa en mama in de camper.
    Groeten en liefs van beppe en tot ziens

  • 13 April 2007 - 23:22

    Daniel:

    jo elga,
    dacht dat je eigenlijk alweer terug zou zijn in het altijd zonnige utrecht, mis dus. (bedacht me ineens dat je een .nu had etc, vandaar mijn eerste reactie, aub)
    d
    rijmt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elga

4 mei 2010 vertrek ik naar Lima, Peru. Hier zal ik een maand onderzoek gaan doen in de plaatselijke vrouwengevangenis naar Nederlandse vrouwen die vastzitten voor drugssmokkel. Een heftige reis verwacht ik. Op mijn waarbenjij.nu zal ik hopelijk regelmatig van me af kunnen schrijven. En natuurlijk wil ik jullie op de hoogte houden van dit nieuwe avontuur!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 16780

Voorgaande reizen:

04 Mei 2010 - 17 Juni 2010

Onderzoek in het buitenland

Landen bezocht: