Laat die jas maar thuis! - Reisverslag uit Calgary, Canada van Elga Sikkens - WaarBenJij.nu Laat die jas maar thuis! - Reisverslag uit Calgary, Canada van Elga Sikkens - WaarBenJij.nu

Laat die jas maar thuis!

Door: Elga

Blijf op de hoogte en volg Elga

07 Maart 2007 | Canada, Calgary

Maart. Alweer een maand voorbij gevlogen. Het voelt als de dag van gisteren dat ik hier aankwam en toch is alles ook alweer zo vertrouwd. Weer een maand voorbij. Ik zou willen dat ik de wijzers van de klok een maandje vast kon binden. Met het verstrijken van de tijd verandert ook het weer. Sinds de eerste dag van maart schijnt de zon volop en de voorspellingen doen vermoeden dat de lente daar is. Mijn sneeuwpop die zich drie weken lang staande heeft gehouden is ingestort, de sneeuw verdwijnt, eekhoorntjes laten zich weer zien en de Canadezen hebben hun zomerkleding uit de kast gehaald. Mensen, het is 8C in Calgary: laat de jas maar thuis! Gek hoe je perceptie van kou zo snel kan veranderen. Ik moet toegeven dat ik mijn muts en handschoenen met -3C ook thuis laat. ‘Het is te warm…’

Toch had ik mijn bedenkingen toen ik afgelopen donderdag werd uitgenodigd voor een barbecue bij Melanie thuis. Ik bedoel, de kou mag dan wel meevallen maar buiten kokkerellen is weer het andere uiterste. In de veronderstelling dat het braden van vlees op het keukenfornuis ook onder de noemer barbecuen valt ben ik toch maar op de uitnodiging ingegaan. Bij Melanie thuis aangekomen kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen: “How do you barbecue in a country like Canada?” was dan ook mijn vraag aan haar moeder. Ze wees naar het raam. En daar stond Melanie’s vader, dik ingepakt de hamburgers om te draaien in een tuin vol met sneeuw. “Doe ze een jas aan en stuur ze naar buiten” lacht Melanie’s moeder “that’s how we barbecue in Canada!” Gelukkig wordt er wel bij de openhaard gegeten!

Verder stond mijn afgelopen week vooral in het teken van de Wereld Cup schaatsen. Je zou zeggen dat met het winterse klimaat de mensen hier in Canada echte schaatsfans zouden zijn, maar niets is minder waar. Afstand schaatsen leeft helemaal niet bij de Canadezen, pas als er een stick en een puck worden toegevoegd, worden de mensen enthousiast. En dus konden alle schaatsploegen rustig de hele week over onze campus heenlopen zonder enige gekte. Hoewel… Twee Nederlandse meisjes hadden al gauw de lunchtijden van de schaatsploeg achterhaald en hingen verdacht veel rond bij de trainingen in de Olympic Oval :D Ooit koffie besteld naast Gerard van der Velde? Of een bammetje genuttigd zittend op een bankje tegenover Ireen Wust? Vreselijk kinderachtig, maar het was opeens heel leuk om Nederlander te zijn! Inge was zo stoer om op de foto te gaan met Erben Wennemars en Sven Kramer. Ikke was te bleu.

En zaterdag was het dan zover: het World Cup schaatsen zelf. Het vak met Nederlandse supporters was zo gespot: wat is oranje toch een praktische kleur. Daarnaast zijn we volgens mij de enige bevolkingsgroep dat zich durft uit te dossen. Van de meeste supporters kon je niet zien voor welk land ze kwamen: de Nederlanders daarentegen… Inge en ik hadden ons volledig in oranje gehuld, inclusief maffe hoedjes. De meeste oranjesupporters waren immigranten, en iedereen leek elkaar te kennen. Ze trekken dus erg naar elkaar toe hier in Canada. Vreemd wat een nationaliteit met je doet als je in het buitenland zit, maar ook wel weer begrijpelijk. Het was echt super om de schaatswedstrijden eens live mee te maken, al schijnt de sfeer in Thialf echt duizend keer beter te zijn. Toch kon mijn dag na het wereldrecord van Sven Kramer niet meer stuk. Helemaal trots en schor geschreeuwd keerden Inge en ik huiswaarts: slechts een kwestie van de straat oversteken :) Natuurlijk wel even pal voor de auto met Beorn Nijenhuis langs. En dan flink zwaaien! ;)

xx Elga

P.s.: Cowboys (de bar waar ik met de limo naar toe ben geweest) belde…. De ‘echte’ Chippendales uit New York komen deze maand naar Calgary en ze wilden mij en mijn vriendinnen van harte uitnodigen om met een limousine hun kant op te komen… WHAHAHAHAHA!!!! Ik geloof wel dat ze het op mij gemunt hebben! Maar wie weet..!

  • 07 Maart 2007 - 08:05

    Cyrina:

    Hoi! Bedankt voor je kaartje! Blijft nog steeds leuk om al die verhalen te lezen! Had op tv heel goed opgelet, maar heb je niet gezien. Publiek vonden ze niet zo interessant om te filmen geloof ik! Enne... die gezellige foto van de vorige keer, was dat de date-mexicaan? Met mij alles ok. Helaas nog geen huis gevonden, wel op zoek nog steeds.... Woody werkt nu in A'dam (maakt animaties voor reclame), dus hoop dat we snel een huis vinden in Utrecht!
    x

  • 07 Maart 2007 - 13:22

    Griet:

    zoals de vorige schrijfster heb ik ook goed gekeken naar de oranje supportersmaar jouw niet gespot, het doet me goed dat je flink hebt laten weten dat er Nederlandse fans waren!Fijn dat je het nog steeds zo naar je zin hebt , heb weer met plezier je verhaal gelezen .
    Liefs Griet

  • 07 Maart 2007 - 15:41

    Klaske:

    Je hebt weer volop genoten lees ik en het bevalt je prima zo te zien. Wat een heerlijke herinneringen straks Elga! Veel plezier nog...

  • 07 Maart 2007 - 16:09

    Kristel:

    Hey liefie, en ook ik heb tevergeefs de tribune afgespeurd naar een specifiek Oranje-typje, maar sowieso leuk om te bedenken dat jij er wel ergens tussen zat. De Mexicaan gespot, 'all you need is love' is on its way ;-) Veel liefs, knuffels en kopjes van ons 4-tjes

  • 07 Maart 2007 - 18:10

    Paps:

    Hoi El. Het was alweer jaren geleden dat wij uitgebreid naar het schaatsen hebben gekeken. Maffe lui die Canadezen, nauwelijks leuk publiek laten zien. Idd je bent niet gespot maar dat mag de pret niet drukken meid.
    Blij dat je het nog steeds naar je zin hebt. Misschien de jas straks toch maar thuislaten?

    Liefs Paps

  • 08 Maart 2007 - 10:31

    Anahí:

    Elgaaa!! Heel goed dat je ons land steund!! En die BBQ zal lekker warm geweest zijn..waren de burgers wel gaar?? Haha! Mooi man!
    He geniet er weer van, kus van je ex-huisgenoot!

  • 08 Maart 2007 - 19:05

    Mirjam:

    Wat hoor ik over een Mexicaan??? Moet ik Anita Witziers al contacten???

    Liefs Mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elga

4 mei 2010 vertrek ik naar Lima, Peru. Hier zal ik een maand onderzoek gaan doen in de plaatselijke vrouwengevangenis naar Nederlandse vrouwen die vastzitten voor drugssmokkel. Een heftige reis verwacht ik. Op mijn waarbenjij.nu zal ik hopelijk regelmatig van me af kunnen schrijven. En natuurlijk wil ik jullie op de hoogte houden van dit nieuwe avontuur!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 16783

Voorgaande reizen:

04 Mei 2010 - 17 Juni 2010

Onderzoek in het buitenland

Landen bezocht: